tisdag 19 juni 2012

De vita gifterna?!

I tv 4:s nyhetsmorgon har Malou haft en liten serie om de vita gifterna: mjölk, socker och mjöl. Väldigt intressant! Se även ett avsnitt där det handlar om alla dessa 3 i relation till barn. Onekligen är det ett rätt provocerande val av namn, frågan är om det finns fog för det?

Socker verkar ligga närmast till hands att kallas för gift: beroendeframkallande (åtminstone för vissa), ger skjuts åt inflammationer, tillför ingen näring...det vita vetemjölet är en god tvåa. Utan skalet och grodden som innehållen den mesta näringen, tycks även det ställa till minst lika mycket som det gör nytta.

Men mjölk? En dryck fullspäckad av näring påpekar mejerierna stolt. Andra menar att det är onaturligt för människan att dricka en annan arts modersmjölk, med tillväxthormoner avsedda för kalvar. Sedan är det ju så att större delen av jordens befolkning inte dricker mjölk som vuxna. Vi har även paradoxen med benskörhet: det sägs att vi ska dricka mjölk för att motverka detta, samtidigt har de länder där man dricker mest mjölk också störst problem med just benskörhet.

Hur det ligger till? Ja, den som visste det. Inte ens experterna är ju eniga. Hur det än må vara tycker jag det är en jättespännande debatt. Någon gång skulle jag vilja testa vara utan dessa livsmedel. Alla på en gång känns dock lite svåröverkomligt.

Särskilt knepigt skulle jag ha det med att ersätta allt baserat på mjölk som jag/vi konsumerar, har ofta en hel hylla med bara mjölkprodukter i kylen. Mitt främsta skäl till att prova utesluta dem skulle vara att se om jag blir mindre slemmig. Har astma, och därmed vissa problem med slem som kommer upp när jag tagit medicin. Mjölkprodukter sägs ju vara slembildande...

Socker och vitt vetemjöl skulle jag nog klara mig fint utan. Det största problemet när jag får såna här matidéer av lite mer radikal art, är att jag vet att jag kommer att behöva säga nej till folk som bjuder. I det här fallet handlar det om att säga nej till fika, inte helt acceptabelt när man är smal och folk tycker att man gott och väl kan fika. Avstå gör man ju bara om man bantar, typ. När jag funderar på olika sorters kostomläggningar i tanken, faller det ofta på just det där med att bli bjuden. Löjligt, men sant. Förr eller senare ska jag överkomma det hindret och våga experimentera.


Skulle vilja se hur jag mår, hur kroppen reagerar, vad som händer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar