måndag 2 juli 2012

Sommargott

Ikväll köpte jag, Johannes och syrran Hanna kulglass på Ainas café. Sommar! 



Jag valde pistage, melon och passion-mangosorbet. Med på köpet i denna bild fick jag en okänd man gående på min axel. Se dessutom så fint kulorna råkade matcha min outfit!



Jo, det var riktigt gott!


Sedan åt vi godaste kalla gurk och kassler-pajen på våra snälla grannarnas balkong, där vi får vara medan de är bortresta. Receptet fick vi av en av våra bröllopsgäster, som gjorde pajen till vår buffé. 



Recept:

3 dl mjöl, gärna åtminstone 1 dl grövre mjöl
3 dl riven ost
100 gr bregott (=mjukare pajdeg än med smör)
4 msk vatten

Blanda degen (jag gör det i matberedaren). Grädda botten 15 minuter på 200 grader. Förbered fyllningen medan pajskalet svalnar. 

3 dl creme fraiche
3 dl turkisk youghurt
400 gr kassler i tärningar
1 hackad gurka (skär bort innandömet, så hållet pajen längre än en dag)
salladskrydda

Blanda ihop, och bred ut i pajskalet när det svalnat. Njuuut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar